Základní principy hrání minutek v piškvorkách

Základní principy hrání minutek v piškvorkách

Tzv. minutky, tj. piškvorky s časovým limitem 1m+0s či 1m+1s, jsou při online hraní velmi oblíbenou disciplínou. Popis dovedností, které gomoku hráč pro minutky potřebuje, či tipy na to, jak se v nich zlepšit, poskytuje následující článek, který před lety sepsal ten vůbec nejpovolanější – několikanásobný mistr světa v minutkách Zoltán László z Maďarska. Díky Vladimirovi Nipotimu přinášíme jeho český překlad.

S nápadem napsat tento článek přišla Sandra Jones, která se nechala inspirovat úspěchem online turnaje World Blitz Cup 2017 (neboli Mistrovství světa v minutkách, zkráceně WBC) a chtěla poskytnout těm, kteří s minutkovým gomoku relativně začínají, nějaký materiál, který by jim pomohl tuto disciplínu lépe pochopit a zlepšit se. Pokrok se samozřejmě dosahuje tréninkem, ale zdálo se jí, že je nezbytné pochopit některé základní principy a trénovat správným způsobem. Na rozdíl od toho, co často dělala ona – obvykle prostě klikala, aby se pobavila, a nesnažila se.

Aby Sandra mohla napsat dobrý a výstižný článek, požádala o pomoc Zoltána László, jednoho z nejlepších hráčů minutek, a výsledkem je tento článek, který jsme napsali společně a který v podstatě vyjadřuje Zoltánovu filozofii.

Jeho filozofie vychází z představy, že v minutkovém gomoku existují čtyři základní složky dovedností: obrana, útok, rychlost a kreativita. Z nich je třeba se nejprve naučit obranu. Tomu odpovídá i několik úrovní, které musíte postupně projít, abyste se stali dobrým minutkovým hráčem.

Zpočátku se nacházíte na úrovni 1 – absence elementárních dovedností, to znamená, že často přehlížíte své i soupeřovy jednoduché výhry. Nazvěme tuto úroveň "začátečník".

Dokud vám chybí jednoduché výhry, studium složitějších věcí (např. záludných swap2 a zahájení) vám nepomůže hrát lépe. Nejprve se musíte naučit okamžitě vidět jednoduché výhry.

Vaším prvním cílem je tedy dosáhnout úrovně, na které nikdy nepřehledete výhru o dvou nebo třech tazích. Abyste tohoto cíle dosáhli, musíte ve svých tréninkových partiích věnovat pozornost především tomuto aspektu, tedy soustředit se na to, abyste nepropásli jednoduchou výhru.

Tvrdý trénink vás dovede k dosažení úrovně 2 – říkejme jí "pokročilý". Ve hře mezi pokročilým hráčem a začátečníkem má první z nich větší šanci na výhru, protože dělá méně chyb.

A teprve teď, když prakticky nikdy neminete výhru o dvou či třech tazích, je čas začít pracovat na další složce – útoku. V podstatě jde o boj o iniciativu a/nebo výhodu. V zápase mezi dvěma pokročilými hráči rozhoduje především to, kdo je lepší v útoku.

Zde si můžete vybrat mezi dvěma různými útočnými taktikami – poziční a přímou. Někdy si ovšem opravdu nemůžete vybrat, přesněji řečeno, někdy je volba určována pozicí. Musíte pochopit základy poziční hry – tedy myšlenku hromadění kamenů v určitém prostoru, abyste je později využili k vytváření hrozeb. A nejnebezpečnějším druhem přímého útoku je dvojitý útok. Dvojitý útok je v podstatě útočný tah, který vytváří pozici, v níž existují nejméně dva různé způsoby, jak pokračovat v útoku, avšak bránící hráč může zablokovat pouze jeden z nich.

Samozřejmě se nelze naučit hrát piškvorky pouze hraním minutek, takže je třeba hrát i delší hry. Důkladné přemýšlení vám pomůže pochopit hluboké důvody každého tahu a pomůže dobře porozumět piškvorkám obecně, což je pro hraní na vysoké úrovni nezbytné.

Když dosáhnete určité úrovně kvality svých tahů, jste na úrovni 3 – říkejme jí "expert". Od této úrovně záleží hodně na vaší rychlosti. V partii mezi expertem a pokročilým hráčem má větší šanci na vítězství ten první, i když rozdíl je menší než mezi úrovní 1 a 2, a pokud proti sobě stojí dva experti, je obvykle rozhodujícím faktorem právě rychlost.

Dobrým příkladem je zápas WBC 2017 mezi Matissem a BBJ, stejně jako zápas WBC mezi Gergő a Firem. Matiss a Gergő se snažili své soupeře překonat a byli rozdrcení rychlostí.

Dalším dobrým příkladem je zápas WBC 2017 mezi Pekingem a Zukolem. Ti jsou velmi dobří v počítání, ale došlo na soupeření v rychlosti. Zukole po prvních deseti partiích prohrával 4:6 a pak začal hrát rychleji, což mu nakonec umožnilo zápas vyhrát.

Všimněte si, že pokud začnete hrát příliš rychle a soustředíte se spíše na čas než na pozici, můžete začít přicházet o výhry a přenechávat iniciativu soupeři, ale pokud začnete přemýšlet příliš hluboko, může vás rychlost rozdrtit.

Jakmile dosáhnete úrovně experta, musíte začít pracovat na své rychlosti. K tomu slouží učení se tvarů v průběhu hry a také analýza pozic, ve kterých jste měli problém s volbou tahu nebo ze kterých jste prohráli. Je opravdu zásadní analyzovat své chyby a napravovat je!

Zoltán to označuje maďarským slovem "rutin" a vysvětluje, že jde o automatizovaný algoritmus, tj. v každé pozici ví, jak má hrát, jak může soupeř reagovat a jak hrát dál. Po odehrání desítek tisíc partií říká, že dokáže snadno předvídat další tahy ze stylu soupeře, a to je samozřejmě velká výhoda.

Jakmile si vybudujete vlastní "rutinu" a dosáhnete rychlosti srovnatelné například s hráčem Fire (finský hráč), jste na úrovni 4 – říkejme jí "mistr". Ve hře mezi mistrem a expertem má první z nich větší šanci na vítězství, ale rozdíl je ještě menší než mezi úrovní 2 a 3.

Teprve až se stanete mistrem, měli byste se naučit jemnější věci. Jednou z takových věcí je, že čas, který váš soupeř stráví svými tahy, závisí na vašich tazích, takže se můžete snažit zmást soupeře tím, že ho postavíte do nepřehledných pozic. Kromě herních pastí mohou hráči používat také předzápasové nástrahy, jako jsou různá schémata nebo připravené swap2. Předzápasové nástrahy mohou být na turnajích, jako je WBC, poměrně účinné, protože soupeř nemá čas na analýzu.

Takovéto jemné věci znamenají být kreativní, což je poslední zbývající složka na seznamu v úvodu článku, a naučit se takovéto věci z vás udělá skutečné eso gomoku minutek – jako Zoltán nebo ještě lepší, protože zlepšení se meze nekladou!

Dne 11. května 2017 napsali Zoltán László a Sandra Jones.

Se souhlasem autorů přeložil Vladimir Nipoti.



Diskuze k článku

 
1